Bölüm/Program Adı | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Guidance and Pyschological Counseling |
Web Adresi | https://sbe.kocaeli.edu.tr/ | E-posta | sbeegitim@kocaeli.edu.tr |
Telefon | 902623031751-52 | BelGeç. (Fax) | 0090 262 3031753 |
Adres | Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Yerleşkesi Eski Istanbul Yolu 10. km 41380 Umutepe İzmit/KOCAELİ | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı |
Amaç | Bu programın amacı, 21.yy Bilgi Çağı’nda mesleğinin yeni paradigmalarını kavramış, hümanist ve varoluşsal yaşam felsefesini benimsemiş, mesleğinde yeterli ve etik sorumluluk kazanmış, bilimsel araştırma becerilerini kullanarak alanıyla ilgili ve özgün çalışmalar yapabilen, eğitim, sağlık, sosyal hizmet, endüstri vb. sektörlerde çalışabilecek, kendini gerçekleştirme sürecine girmiş bireyin niteliklerine sahip psikolojik danışmanları yetiştirmektir. | Amaç (İngilizce) | The purpose of this program is to train counselors who comprehend the new paradigm of the profession in the 21st century, have adopted the humanistic and existential philosophy, are proficient and have earned ethical responsibilities in the profession, are capable in doing original research on the field using his/her scientific research skills, could work in the sectors of education, health, social services, industry, etc., and has the features of the self-actualized person. |
Misyon | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı'nın misyonu, dünyada herhangi bir eğitim veya danışmanlık kurumunda psikolojik danışman olarak görev alabilecek ve alanda araştırmalarda bulunabilecek uzmanlar olarak yetiştirmek ve eğitmektir. | Misyon (İngilizce) | The mission of the Guidance and Psychological Counseling Master's Program is to train and train experts who can work as a psychological counselor in any educational or counseling institution in the world and conduct research in the field. |
Vizyon | İnsanı merkeze alan, seven, saygı duyan, insanı anlayan ve kişiliğinin bir bütün olarak gelişmesine katkıda bulunan, bu yönde bilimsel araştırma ve yayın etkinliklerini sürdüren, meslek etiğine bağlı, bireylere ve topluma rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile eğitimde psikolojik hizmetler sunmaktır. | Vizyon (İngilizce) | To provide guidance and counseling services to individuals and society that human-centered, loving, respecting, understanding, contributing to the development of personality as a whole, conducting scientific research and publication in this direction and adhering to the professional ethic. |
Kabul Koşulları | Adaylardan, yüksek lisans müracaatı için yabancı dil koşulu aranmaz. Adayların yüksek Lisans için ALES’ten en az 55 puana sahip olması gerekmektedir. Üniversitelerin Rehberlik ve Psikolojik Danışma (RPD), Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR), Eğitimde Psikolojik Hizmetler (EPH) programlarından birinden en az lisans mezunu olanlar başvurabilirler. | Kabul Koşulları (İngilizce) | Candidates are not required to apply for a foreign language. Candidates must have at least 55 points from ALES for MA degree. At least one undergraduate degree in Psychological Counseling (Guidance), Psychological Counseling (Guidance), Psychological Counseling (Guidance) and Psychological Counseling (EPH) programs can be applied by universities. |
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | Master’s Degree Programs (with thesis) consist of at least seven courses, one seminar, other educational activities and thesis that totals to a minimum of 21 National Credits and 120 ECTS. Students should take from courses and seminar, 60 ECTS from thesis. Non-thesis Master’s Degree Programs consist of at least 10 courses and semester project that totals to a minimum of 30 National Credits and 90 ECTS. |
Program Genel Profili | Program Genel Profili (İngilizce) | ||
Genel Bilgi | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı, Sosyal Bilimler Enstitüsü içerisinde Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı altında yer almaktadır. Programda alan bilgisi, araştırma bilgisinin yanı sıra uygulamaya ilişkin zorunlu ve seçmeli dersler verilmektedir. Dersler kuramsal ve uygulamalı olarak yürütülmektedir.Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Yüksek Lisans Programı, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine gereksinim duyulan çeşitli alanlarda bu hizmetleri sunabilecek, kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriler ile donanmış uzman personel yetiştirmek ve alandaki bilimsel gelişmelere katkıda bulunacak akademisyen yetiştirmek için açılmıştır. | Genel Bilgi (İngilizce) | The M.A.Programme of Guidance and Psychological Counseling located in the Faculty of Education is affiliated with the Department of Social Sciences. The required and elective hands on courses are offered to students as well as field knowledge and research methods. Courses are carried out theoretically and practically. The M.A.Programme of Guidance and Counseling was established in order to train professional staff equipped with theoretical and practical skills who will be able to serve in various fields where guidance and psychological councelling services are needed. |
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | ||
Sonraki Eğitim Olanakları | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | ||
Mezuniyet Koşulları | Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) | Master’s Degree Programs (with thesis) consist of at least seven courses, one seminar, other educational activities and thesis that totals to a minimum of 21 National Credits and 120 ECTS. Students should take from courses and seminar, 60 ECTS from thesis. Non-thesis Master’s Degree Programs consist of at least 10 courses and semester project that totals to a minimum of 30 National Credits and 90 ECTS. In order to be successfull in a course, student’s grade must at least 2,75 out of 4. |
Master's degree in Guidance and Pyschological Counseling
Second Cycle (Master's Degree)
Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||||||||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||
3 | 3 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852004 | EOD101 | Seminar I | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
9852008 | EOD121 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
5281009 | RPD101 | Methods of Scientific Research and research ethics | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 | 7 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 9 | ||||||||||
5281008 | RPD104 | Marriage and Family Counseling | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 | 7 |
5281018 | RPD103 | Advanced Psychological Counseling and Guidance principles and techniques | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 4 | 0 | 0 | 4 | 7 | 7 |
5281017 | RPD102 | Group Processes from Theory to Practice | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 7 | 7 |
At least 21 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I | 21 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852005 | EOD201 | Seminar II | Compulsory Course | German | Seminer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
9852008 | EOD121 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
5281012 | RPD201 | Field Practice I | Compulsory Course | Turkish | Uygulama | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5281013 | RPD202 | Field Practice II | Compulsory Course | Turkish | Uygulama | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
5281015 | RPD203 | Statistics in Social Sciences | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 6 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 12 | ||||||||||
5281016 | RPD207 | Counseling for Children and Adolescents | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 6 |
5281011 | RPD204 | Career Counseling | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 6 |
5281014 | RPD206 | Comprehensive Developmental Guidance in Schools | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 6 |
5281007 | RPD205 | Positive Psychology | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 | 6 |
At least 18 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II | 18 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852003 | EOD301 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 30 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852003 | EOD301 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Successful |
85-89 | BA | 3.5 | Successful |
80-84 | BB | 3 | Successful |
75-79 | CB | 2.5 | Conditional |
65-74 | CC | 2 | Unsuccessful |
58-64 | DC | 1.5 | Unsuccessful |
50-57 | DD | 1 | Unsuccessful |
40-49 | FD | 0.5 | Unsuccessful |
<= 39 | FF | 0 | Unsuccessful |
D | 0 | Inattendant | |
E | 0 | Incomplete | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
S | 0 | Ongoing Study |