Bölüm/Program Adı | Bilişim Sistemleri Mühendisliği Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Information Systems Engineering |
Web Adresi | https://fbe.kocaeli.edu.tr/ | E-posta | fbe@kocaeli.edu.tr |
Telefon | 0262 303 30 32 | BelGeç. (Fax) | 0262 303 30 33 |
Adres | Fen Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Merkez Yerleşkesi 41380 İzmit/KOCAELİ | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı |
Amaç | Bilişim teknolojileri son yıllarda bilimsel ve ekonomik alanlarda yaşanan hızlı gelişmelerin itici gücü olmuştur. Günümüzde bilişim sistemleri, bankacılıktan otomotiv sanayine, sağlık bilgi sistemlerinden şirket yönetimine, telekomünikasyon sistemlerinden hava taşımacılığına çok geniş alanlarda kullanılmaktadır. Bilişim teknolojilerindeki ve sektöründeki gelişmelere paralel olarak, özellikle alanında uzmanlaşmış insan kaynağı gereksinimi hızla artmaktadır. Ülkemizde bilişim alanında yetişmiş insan gücü açığı oldukça fazladır. Bilişim sistemleri Mühendisliği (BSM) Lisansüstü Programı ile hızlı değişim gösteren bilişim sektörüne, teknik altyapıya ve çözüm üretme yeteneğine sahip geleceğin liderlerinin hazırlanması amaçlanmaktadır. Eğitim-öğretim ve araştırma alanlarındaki hedeflerimiz şu şekilde sıralanabilir: • Teknik alanda yenilikçi ve mükemmel hizmet anlayışı, • Güvenilir ve güvenlikli hizmetler, • Personel uzmanlığı ve profesyonelliği, • Kaynakların verimli kullanımı, • Dış ve iç ortak çalışma olanakları. | Amaç (İngilizce) | Information technologies have been a motivating force of the rapid developments occurring in science and economy recently. Today, information systems have been utilized in widespread areas, such as banking, automotive industry, health data systems, firm management, telecommunication systems, aerial transportation, etc. In parallel to the developments in the information technologies and in the related sector, there is an increasing need for the trained personnel, of which there is a huge lack in our country. With the Information Technologies Engineering (ISE) Graduate Program, it is aimed to train the future’s leaders who has technical background as well as problem solving ability in the rapidly changing information sector. Our goals in teaching and research can be summarized as: • Technical innovation and service excellence, • Reliable and secure systems, • Staff expertise and professionalism, • Cost-effective use of resources, • External and internal partnerships. |
Misyon | Misyonumuz, bilişim teknolojilerinin etkin kullanımıyla araştırma odaklı, yenilikçi ve uygulamaya yönelik bir eğitim-öğretim anlayışını benimsemektedir. Amaçlarımız doğrultusunda diğer üniversite içi ve dışından birimlerle karşılıklı faydalar gözetilerek ortak çalışmalar yapmak misyonumuzun önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Misyonumuzun gerçekleştirilmesinde, takım çalışması, karşılıklı saygı, dürüstlük ve işe bağlılık önemli unsurlardır. | Misyon (İngilizce) | Our mission is the commitment of research-driven, innovative and practical teaching perception through the effective deployment of information technologies. We collaborate with other institutions on mutually beneficial opportunities that support our goals. Our principles are teamwork, mutual respect, honesty, and dedication. |
Vizyon | Vizyonumuz, ulusal olduğu kadar dünya ölçeğinde, bilişim teknolojileri alanında eğitim-öğretim ve araştırma konularında saygı duyulan ve tanınan bir birim olmaktır. Akademik personelimiz, çalışmalarında öğrenci odaklı olup, kültürel olarak kapsayıcı ve destekleyici bir öğrenim ortamında, örnek teşkil eden eğitim-öğretim ve pratik uygulamalara önem vermektedir. | Vizyon (İngilizce) | Our vision is to be a world-wide as well as nation-wide respected and recognized institute in teaching as well as research in the area of information technologies. Our faculty is student focused in its processes, and values exemplary teaching and practical application within a learning environment that is culturally inclusive and supportive. |
Kabul Koşulları | Yüksek lisans programına başvurabilmek için; a) ilgili alanda lisans diplomasına sahip olmak b) Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı’ndan başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan veya GRE ya da GMAT sınavlarından eşdeğer bir puan almış olmak gerekir. c) Adayların, İngilizce/Fransızca/Almanca dillerinden herhangi biri için geçerli ulusal veya uluslararası dil sınavlarından üniversitenin belirleyeceği en az taban puana eş değer puanı almış olması gerekir. Başvuru koşullarını sağlayan adaylar arasından, mülakat yapılarak güz ve bahar yarıyılları başında öğrenci alınır. Adayların başvuru işlemleri, Fen Bilimleri Enstitü Müdürlüğü tarafından yürütülür. . Başvurduğu programın puan türünden Akademik Lisansüstü Eğitim Sınav puanının veya GRE/GMAT puanının % 50’si, lisans mezuniyet not ortalamasının % 20’si ve mülakat notunun % 30’u değerlendirmede dikkate alınır. Adayın başarılı sayılabilmesi için, başarı değerlendirmesi/notunun en az 60 olması gerekir. Mülakat notu, 60’ın altında olan adaylar başarısız kabul edilir. Uluslararası öğrenciler, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen kurallar çerçevesinde uluslararası geçerliliği olan sınavlarla kabul edilmektedir. Değişim öğrencilerinin programa kabulü ikili anlaşmalar çerçevesinde yapılmakta ve Uluslararası İlişkiler Birimince yürütülmektedir. Ulusal öğrenci kabulünü Farabi Değişim Programı Birimi, Uluslararası öğrenci kabulünü ise Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı gerçekleştirmektedir. | Kabul Koşulları (İngilizce) | In order to apply for master's program, candidates are required to have: a) a bachelor's degree in the relevant field b) Academic Graduate Education Examination score type of the refered program at least 55 points or an equivalent score of GRE or GMAT. c) language score for one of English / French / German which have national or international validity and this score must be higher than minimum passing score of university For admission of students, among the candidates who fulfill the requirements of the application, an interview carried out at the beginning of the fall and spring semesters . The process of application of candidates are performed by Faculty of sciences. %50 of academic postgrade education exam or GRE/GMAT grade, %20 of bachelor graduate grade and %30 of oral interview grade are considered in evaluation of applied programme. Candidate is obliged to have an attainment evaluation grade of minimum 60 to be assigned as succeeding. Candidates, the oral interview grade of whom are under 60 are assigned as failed. International students are accepted via the examinations which are available within the framework of international regulations, determined by High Education Council. The acceptance of transition students to programme is accomplished within the framework of dual agreements and performed by international association agency. The acceptance of national student is performed by Farabi Exchange programme and international student acceptance is performed by student affairs presidency. |
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Tezli yüksek lisans programından yüksek lisans derecesi alabilmek için adayların en az yedi adet ders, bir seminer dersi ile tez çalışmasını başarıyla tamamlaması gerekmektedir. Tezli yüksek lisans programının toplam iş yükü 120 AKTS’dir. | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | In order to be awarded a degree from MSc programs with thesis, candidates are required to succeed in 7 courses, a seminar and thesis study. The total workload to be accomplished for MSc programs with thesis is 120 ECTS. |
Program Genel Profili | Temel bilimler veya mühendislik alanlarında lisans derecesine sahip olan öğrenciler, yüksek lisans programlarında aldıkları dersler ile uzmanlaşacakları alanda bilgi dağarcıklarını zenginleştirirken, modern tasarım ve analiz yöntemleri ile alana özgü yenilikçi teknolojileri uygularlar. Bu programlarda öğrencilere, disiplinlerarası bir yaklaşımla, ilgi alanlarına göre enstitünün çeşitli anabilim dallarında dersler sunulur. Öğrenciler günümüz standartlarına uygun teknik altyapıdaki laboratuarlarda uygulamalı araştırma yapma imkânları bulurlar. | Program Genel Profili (İngilizce) | Candidates holding BSc degree in Basic Sciences or Engineering implement field specific, innovative technologies using the latest design and analysis methods while enriching their knowledge in their field of expertise thanks to the courses offered by the program. These programs in a variety of departments cover various courses offered with an interdisciplinary approach in accordance with the field of interests. Candidates are provided with the opportunity to conduct applied research activities thanks to the updated laboratories equipped with high standard infrastructures. |
Genel Bilgi | Bilişim Sistemleri Mühendisliği Yüksek Lisans Programı Yükseköğretim Genel Kurulu kararıyla Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde kurulmuştur. | Genel Bilgi (İngilizce) | Information System Engineering Mater's Program has been established within Kocaeli University Institute of Natural Sciences by Higher Education General Assembly resolution. |
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | Bilişim Sistemleri Mühendisliği yüksek lisans mezunları; bilişim ile ilgili eğitim ve öğretim kuruluşlarında akademik eleman olarak, özel ve kamu kuruluşlarının projelendirme, araştırma ve geliştirme, uygulama ve denetim aşamalarında faaliyet gösterebilirler. | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | Graduates from Information System Engineering master's program, can work as academicians in educational institutions, be active in public or private corporation in project, research and development, application and governance phase. |
Sonraki Eğitim Olanakları | Bilişim Sistemleri Mühendisliği programı yüksek lisans derecesini başarıyla tamamlayan öğrenciler doktora düzeyinde öğrenim görmek üzere başvurabilirler. | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | Upon the successful completion of the program, graduates can continue their academic studies at Ph. D programs in the related fields of study on condition that they get the required score from related test parts of ALES (Examination for Academic Personnel and Postgraduate Education) and providing that they certify their foreign language proficiency through central or internationally valid examinations such as TOEFL,YDS,etc. |
Mezuniyet Koşulları | Öğrencinin bu programda dereceyi alabilmesi için; a)Tezli yüksek lisans programında toplam 120 AKTS iş yükünü sağlaması, b)Tezli yüksek lisans programında tez sınavında başarılı olması, c)Uzmanlık alanıyla ilgili en az bir adet kabul edilmiş hakemli dergi yayını veya bildirisi olması, d)Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, e)Genel not ortalamasının en az 3,00 olması gerekmektedir. | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) | So as to be awarded a degree in this program, candidates are required to complete the courses successfully with a total workload of 120 and a minimum cumulative GPA of 3.00 out of 4.00.They are also required to submit a thesis study approved by an academic jury. |
Master's degree in Information Systems Engineering
Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||
3 | |||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||
3 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9851251 | FBE501 | Scientific Research Methods and Publication Ethics (UE) | Compulsory Course | Turkish | e_ders | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 |
9851246 | FBE520 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 6 | ||||||||||
5172037 | BTM555 | Innovative Approaches in Computer Architectures | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172013 | BTM513 | Microwave Engineering – I | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172017 | BTM517 | Heuristic Optimization Techniques | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
At least 16 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I | 16 | |||||||||
5172009 | BTM509 | Digital Data Communication Systems | Mandatory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172012 | BTM512 | Numerical Methods in Electromagnetics | Mandatory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172015 | BTM515 | Advanced Programming Using Matlab and Simulink | Mandatory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172027 | BTM545 | Numerical Methods with Programming Applications | Mandatory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172026 | BTM535 | Grid and Cloud Computing | Mandatory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
At least 8 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Zorunlu Ders Havuzu | 8 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9851071 | FBE511 | Master Thesis Seminar | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 2 | 2 | 1 | 4 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 4 | ||||||||||
5172028 | BTM546 | Advanced Topics in Discrete Mathematics | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172029 | BTM547 | Knowledge Discovery and Mining | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172002 | BTM544 | Computer Networks Modeling | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172008 | BTM508 | Performance Analysis of Computer Networks | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172030 | BTM548 | Mining of Massive Datasets | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172031 | BTM549 | Sentiment Analysis and Opinion Mining | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172007 | BTM507 | FPGA-based Digital System Design | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172011 | BTM511 | Advanced Antenna Theory and Applications | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172032 | BTM550 | Advanced Data Analysis Tools and Techniques | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172033 | BTM551 | Advanced Data Hiding Techniques | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172025 | BTM538 | Wireless Sensor Networks | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172034 | BTM552 | Complexity and Computational Theory | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172035 | BTM553 | Advanced Techniques in Text Processing and Analysis | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172014 | BTM514 | Microwave Engineering - II | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172024 | BTM532 | Parallel and Distributed Systems Programming | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 10 |
5172036 | BTM554 | Ensemble Learning | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172023 | BTM543 | Space-Time Wireless Communications Systems | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172004 | BTM504 | Controller Design with VHDL | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
5172010 | BTM510 | Artificial Neural Networks | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 8 |
At least 26 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II | 26 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9851139 | FBE541 | Master Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 30 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9851139 | FBE541 | Master Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
Evaluation of a course during a half-year term is made by means of midterm examinations, projects, seminars, presentations, field work, quizzes, homework, applications, laboratories and similar means. Studies during a half-year term, types and rates of measurement and evaluation are at a range between 30% and 70% and evaluation weight of during and ending half-year term are announced to students in the system. Midterm and final examinations are executed at dates as given in the academic calendar. Period-end success grades are given by the academic who is responsible of the course, based on midterm and final examination grades as well as studies carried out during the term and attendance. In order to be eligible for the half-year term-end measurement and evaluation, a student has to have attended at least 70% of theoric courses that are registered in for the first time and at least 80% of application and/or laboratory courses. Any student who fails to meet this condition is given an absence grade (letter D in Turkish standing for “Devamsız”). In case of course repetition too, these conditions have to be met. Only in case of repeating a theoric course, attendance of which is taken, the condition of attendance is not asked for. A course may have been identified as an ongoing study at the beginning of the period. Measurement and evaluation of an ongoing study is transformed to a success grade, latest at the end of half-year tem-end evaluation period. Period-end success grades of these courses are determined based on the studies carried out by the students during the period. Evaluation of each one of during and ending half-year studies of all courses is quantified out of 100 points.
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Excellent |
85-89 | BA | 3.5 | Very Good |
80-84 | BB | 3 | Good |
75-79 | CB | 2.5 | Satisfactory |
65-74 | CC | 2 | Pass |
58-64 | DC | 1.5 | Conditional |
50-57 | DD | 1 | Conditional |
40-49 | FD | 0.5 | Fail |
<= 39 | FF | 0 | Fail |
D | 0 | Not Fulfill the Required Attendance | |
E | 0 | Incomplete | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
S | 0 | Ongoing Study | |
90-100 | AA | 4 | Excellent |
85-89 | BA | 3.5 | Very Good |
80-84 | BB | 3 | Good |
75-79 | CB | 2.5 | Satisfactory |
65-74 | CC | 2 | Pass |
58-64 | DC | 1.5 | Conditional |
50-57 | DD | 1 | Conditional |
40-49 | FD | 0.5 | Fail |
<= 39 | FF | 0 | Fail |
D | 0 | Not Fulfill the Required Attendance | |
E | 0 | Incomplete | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
S | 0 | Ongoing Study |
Head of Department: Prof. Dr. Hikmet Hakan GÜREL | Hikmet Hakan GÜREL
ECTS Departmental Coordinator: Associate Prof. Dr. Mehmet Zeki KONYAR | Mehmet Zeki KONYAR