Bölüm/Program Adı | Eğitim Yönetimi Programı | Bölüm/Program Ad (İngilizce) | Educational Administration |
Web Adresi | https://sbe.kocaeli.edu.tr/ | E-posta | sbeegitim@kocaeli.edu.tr |
Telefon | 902623031751-52 | BelGeç. (Fax) | 0090 262 3031753 |
Adres | Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü Umuttepe Yerleşkesi Eski Istanbul Yolu 10. km 41380 Umutepe İzmit/KOCAELİ | Öğrenim Şekli | Tam Zamanlı |
Amaç | Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı'nın amacı, okullara, Milli Eğitim Bakanlığı ve diğer kurumlara yönetici, denetçi yetiştirmek; üniversitelerin ilgili bölümlerine öğretim elemanı yetiştirmek; Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı kurumlarda çalışan öğretmen, yönetici ve denetçilerin mesleki yeterliklerini yükseltmek, okul yöneticiliği ve eğitim denetçiliği alanında uzman yetiştirmektir. | Amaç (İngilizce) | The Aim of Education Management is breed manager and supervsior to mınıstry of national education and other institions, breed inspectors related departments of universities, elevate techers occupational ability schoolls in bounded institions to mınıstry of national education by academic and inservice education, course and seminar; breed experts in schooll manager and education supervision field. |
Misyon | Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı'nın misyonu evrensel düzeyde bilim, ve teknoloji birikiminden yararlanarak ülkenin geleceği için üstün nitelikli bireyler yetiştirmeyi, araştırma, eğitim ve hizmet alanlarındaki üretimini toplum yararına sunmak ve vizyonumuz doğrultusunda, alanında iyi yetişmiş, aydın ve yaratıcı düşünen, bilgi toplumunun yeniliklerine hazır olan, bilgiye ulaşma yollarını bilen, çağın gerektirdiği eğitim-öğretim yöntemlerini ve teknolojilerini kullanabilen, açık fikirli, özgür düşünebilen yönetici adayları yetiştirmektir. | Misyon (İngilizce) | The mission of Education Management is breed individuals who have adequate knowledge about management and related field, are expert of Education Management and Supervision, aware of current development, are researcher, have critical pointview of, development of herself/himself |
Vizyon | Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı'nın vizyonu Atatürkçü düşünceyi özümsemiş, bilim, sanat ve teknolojinin gerektirdiği,ulusal ve evrensel niteliklere sahip, öğrenmeyi öğrenen, gelişime açık, çağdaş, insana ve çevreye değer veren ve sürekli başarıyı hedefleyen nitelikli eğitimciler yetiştiren ve toplumun hizmetine sunan bir anabilimdalı olmaktır. | Vizyon (İngilizce) | The vision of Education Management is breed educationalists who internalize the thought of Kemalism, have the national and universal qualifications that science, art and technology requires, learn learning, contemporary and aim consistent achievement and become a program that dedicate those to society. |
Kabul Koşulları | Kabul Koşulları (İngilizce) | ||
Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları | Dereceyi Alabilme Koşulları, Kuralları (İngilizce) | ||
Program Genel Profili | Program Genel Profili (İngilizce) | ||
Genel Bilgi | Genel Bilgi (İngilizce) | ||
Mezunlar İçin İstihdam Olanakları | Mezunlar İçin İstihdam Olanakları (İngilizce) | ||
Sonraki Eğitim Olanakları | Sonraki Eğitim Olanakları (İngilizce) | ||
Mezuniyet Koşulları | Mezuniyet Koşulları (İngilizce) |
Master's degree in Educational Administration
Second Cycle (Master's Degree)
Lateral transfer is possible for students of master's and doctorate programmes who have successfully completed at least one semester at another department of the same university and the same institute, or at a master's and doctorate programme of another equivalent institute of another higher education institute. According to the related bylaws, the courses that a lateral transfer student should take within the scope of 'Programme Adjustment' are determined by the committee of the relevant department. The determination of which and how many of the previously taken courses should be recognized within scope of the minimum course load, is suggested by the advisor and the committee of the relevant department,as well. "Full Recognition" is provided upon the approval of those courses by the board of chairs of relevant institute.
Kocaeli University guarantees in advance that all credits gained and courses received by an Erasmus student after the mobility abroad will be fully recognized and transferred into Kocaeli University system and upon arrival with the approval of the authorities and the student. While preparing the" Erasmus Credit Transfer and Grade Equivalency Table" the ECTS grades are transmitted to Kocaeli University grading system.
Turkish higher education institutions are in the start-up phase about the recognition of informal and non formal education. However; computer and foreign language skills that students improve on their own, are evaluated through exemption examinations by the university. Students who prove to be proficient in such exams are exempted from related course(s).
Temel Alan | Program Yeterlilikleri | Ulusal Yeterlilik Çerçevesi | |||||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||||||||||||||
BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
1 | 1 | BİLGİ Kuramsal, Olgusal |
||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
1 | 1 | BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı |
||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Öğrenme Yetkinliği |
||||||||||||||||||||||
2 | |||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
5 | |||||||||||||||||||||||||
YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
1 | 1 | YETKİNLİKLER Alana Özgü Yetkinlik |
||||||||||||||||||||||
2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
4 | |||||||||||||||||||||||||
5 |
2023/2024 Course List | |||||||||||
0. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
5275017 | EBY703 | Academic Writing Techniques | Academic Prep Courses | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275016 | EBY702 | Philosophy of Science | Academic Prep Courses | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275012 | EBY701 | School Administration | Academic Prep Courses | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
At least 21 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Bilimsel Hazırlık Dersleri | 21 | |||||||||
Total ECTS for 0. Semester | 0 | ||||||||||
1. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852004 | EOD300 | Seminar I | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
9852008 | EOD303 | Specialized Field Course | Compulsory Course | Turkish | Uzmanlık Alan Dersi | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 |
5275006 | EBY101 | Theory and Practice in Educational Administration | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275008 | EBY100 | Scientific Research Methods in Education | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 16 | ||||||||||
5275003 | EBY132 | Organizational Behaviour in Educational Organizations | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275009 | EBY130 | Management of Change in Education | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275010 | EBY103 | Problems and Supervision of Education | Elective Course Group I | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
At least 14 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup I | 14 | |||||||||
Total ECTS for 1. Semester | 30 | ||||||||||
2. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852005 | EOD301 | Seminar II | Compulsory Course | Turkish | Seminer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
5275002 | EBY126 | Statistics in Education | Compulsory Course | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 9 | ||||||||||
5275001 | EBY102 | Financing of Education and Planning | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275004 | EBY127 | Educational Policy and Reform | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275005 | EBY125 | Leadership Behaviour of Educational Administrator | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275019 | EBY182 | Ethics in Educational Administration | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275007 | EBY134 | New Approaches in Educational Administration | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
5275018 | EBY181 | Human Resources Management in Education | Elective Course Group II | Turkish | Teorik | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 | 7 |
At least 21 ECTS courses will be selected | Total ECTS credits for Seçmeli Ders Grup II | 21 | |||||||||
Total ECTS for 2. Semester | 30 | ||||||||||
3. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852003 | EOD302 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 3. Semester | 30 | ||||||||||
4. SEMESTER | |||||||||||
Catalog No |
Course Code |
Course Name | Compulsory/Elective | Course Language | T | L | U | Course Hour |
ECTS | ||
9852003 | EOD304 | Thesis | Compulsory Course | Turkish | Tez | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Total ECTS credits for Compulsory Course | 30 | ||||||||||
Total ECTS for 4. Semester | 30 |
Common Course of University |
Common Course of Faculty |
Course of Program |
The equivalences and coefficients of letter grades out of 100 points is as follows.
Score | Letter Grade | Coefficient | Definition |
---|---|---|---|
90-100 | AA | 4 | Successful |
85-89 | BA | 3.5 | Successful |
80-84 | BB | 3 | Successful |
75-79 | CB | 2.5 | Conditional |
65-74 | CC | 2 | Unsuccessful |
58-64 | DC | 1.5 | Unsuccessful |
50-57 | DD | 1 | Unsuccessful |
40-49 | FD | 0.5 | Unsuccessful |
<= 39 | FF | 0 | Unsuccessful |
D | 0 | Inattendant | |
E | 0 | Incomplete | |
G | 0 | Pass | |
K | 0 | Fail | |
N | 0 | NonAttendee ( Exams And Other Evaluations ) | |
S | 0 | Ongoing Study |
Head of Department: Prof. Dr. Asiye TOKER GÖKÇE | Asiye TOKER GÖKÇE
ECTS Departmental Coordinator: Prof. Dr. Soner POLAT | Soner POLAT