>

Kur'an ve Zihniyet Analizi

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kur'an ve Zihniyet Analizi ILH434 Seçmeli Lisans 4 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Mehmet ÇİÇEK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İslam düşüncesinde ortaya çıkan zihniyetler ve Kur’an’a yansımaları üzerine fikir sahibi olur.
2) Klasik İslam düşüncesinde ortaya çıkan düşünceler ve Kur’an’la olan irtibatı hakkında genel fikir sahibi olur.
3) 1. Mutezili Düşünce 2. Maturidi Düşünce, 3. Eşari Düşünce, 4. Vahdet-i Vücut ve Kur’an ilişkisi üzerinde okumalar yapar.
4) Modern Dönemde (Son iki yüzyıl) Ortaya Çıkan Düşünceler ve Kur’an ilişkisi üzerine fikir üretir.
5) 1.Newton fiziği (Pozitivist Düşünce) 2. Oryantalist düşünce 3. Sosyal bilim düşüncesi 4. Yapısal ve Fonksiyonalist okuma 5. Kuantum fiziği 6. Post modern söylemler üzerinden okumalar yapar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek                    
2   Yüksek                  
3     Yüksek                
4         Yüksek            
5           Yüksek          

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Klasik İslam düşüncesinde ortaya çıkan düşünceler ve Kur’an. 1.Mutezili Düşünce 2.Maturidi Düşünce, 3. Eşari Düşünce, 4. Vahdet-i Vücut Modern Dönemde (Son iki yüzyıl) Ortaya Çıkan Düşünceler ve Kur’an 1.Newton fiziği (Pozitivist Düşünce) 2. Oryantalist düşünce 3. Sosyal bilim düşüncesi 4. Yapısal ve Fonksiyonalist okuma 5. Kuantum fiziği 6. Post modern söylemler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Genel tanışma, Derse dair beyin fırtınası
2) Kur’an’ın tanımı
3) İslam Düşüncesinde Ortaya Çıkan Zihniyetler ve Kur’an
4) Klasik Dönem ve Kur’an 1. Mutezili Düşünce ve Kur’an
5) 2. Maturidi Düşünce ve Kur’an
6) 3. Eşari düşünce, felsefileşmiş yapı ve Kur’an
7) 4. Vahdet-i Vücut Düşüncesi ve Kur’an
8) Ara Sınav
9) Modern Dönem ve Kur’an 1. Newton Fiziği ve Kur’an
10) 2. Oryantalist Düşünce ve Kur’an
11) 3. Sosyal Bilim Düşüncesi ve Kur’an
12) 4. Yapısal Okuma ve Kur’an
13) Fonksiyonalist Okuma ve Kur’an
14) Kuantum Fiziği Ve Kur’an
15) Post Modern Söylem ve Kur’an
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Mehmet Çiçek, Geçmiş ve Günümüz Algısında Kur’an, -Molla Fenari ve Fazlur Rahman örneği- 2. Ekrem Demirli, İslam Metafiziğinde Tanrı ve İnsan, İbn Arabi ve Vahdet-i Vücut Geleneği Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar; İshak Arslan, Çağdaş Doğa Düşüncesi 3. Salim Öğüt, Modern Düşüncenin Kur’an Anlayışı bir Zihniyet Eleştirisi 4. Mehmet Paçacı, Çağdaş Dönemde Kur’an’a ve Tefsir’e Ne Oldu? Muhammed Abid Cabiri, Arap Aklının Oluşumu.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
5) Örnek Olay
6) Bireysel Çalışma
7) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte