>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Bilim Tarihi HUF355 Seçmeli Lisans 3 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Sinan FİDAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.
1) Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.
2) Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.
2) Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.
3) Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir.
3) Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir.
4) Modern bilimi ve ona katkıda bulunmuş başlıca isimlerin görüşlerini eserleri üzerinden tartışabilecektir.
4) Modern bilimi ve ona katkıda bulunmuş başlıca isimlerin görüşlerini eserleri üzerinden tartışabilecektir.
5) Modern bilim ile Antik Çağ ve Orta Çağ bilim anlayışları arasındaki farklılıkları saptar.
5) Modern bilim ile Antik Çağ ve Orta Çağ bilim anlayışları arasındaki farklılıkları saptar.
6) Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar.
6) Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Öğrenme Kazanımları
1   Orta   Orta Yüksek Orta Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
1 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
2 Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük
2 Düşük Düşük Orta Düşük Düşük   Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
3 Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük   Düşük Orta Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük
3 Düşük Orta Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
4 Düşük Düşük Düşük Orta Orta Düşük Düşük Düşük Düşük   Düşük Düşük Düşük   Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
4 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
5 Düşük Düşük Orta Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük
5 Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
6 Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük
6 Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bilim kavramının anlamı ve antik uygarlıklardaki görünümü üzerine genel bir tartışma; İlk yazılı kültürler olan Mısır ve Mezopotamya'da bilim; Antik Yunan dünyasında bilim; Orta Çağ Avrupası'nda ve İslam dünyasında bilimsel gelişmeler; Rönesansın bilim tarihinin gelişimine etkileri ve Rönesans biliminin genel özellikleri; Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri; Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu; Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler; Optik, Fizik, Kimya, Astoronomi, Matematik ve Tıp gibi başlıca bilimlerin Yeni Çağ'da kazandıkları yeni görünüm; Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar; Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein paradigmasının genel özellikleri; Bilimin yirminci yüzyıldaki ve günümüzdeki genel yönelimleri. Yol açtığı sosyal, siyasi, ahlaki ve çevresel sorunlar; Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış

Haftalık Ders İzlencesi

1) Bilim kavramının anlamı ve antik uygarlıklardaki görünümü üzerine genel bir tartışma
2) İlk yazılı kültürler olan Mısır ve Mezopotamya'da bilim
3) Antik Yunan dünyasında bilim
4) Orta Çağ Avrupası'nda ve İslam dünyasında bilimsel gelişmeler
5) Rönesansın bilim tarihinin gelişimine etkileri ve Rönesans biliminin genel özellikleri
6) Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri
7) Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu
8) Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler
9) Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler
10) Optik, Fizik, Kimya, Astoronomi, Matematik ve Tıp gibi başlıca bilimlerin Yeni Çağ'da kazandıkları yeni görünüm
11) Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar
12) Bilimin yirminci yüzyıldaki ve günümüzdeki genel yönelimleri. Yol açtığı sosyal, siyasi, ahlaki ve çevresel sorunlar
13) Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış
14) Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış
15) Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Grup Çalışması
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay
8) Bireysel Çalışma
9) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Kısa Sınav Notunun Başarıya Oranı

2

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte